Schoolvisie
Wij zorgen voor een degelijk een samenhangend inhoudelijk aanbod. We staan stil bij wat kinderen moeten leren om op te groeien tot 'goede' mensen. De uniekheid van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen. Hieronder vinden jullie de uitgangspunten van onze schoolvisie.
1 | Open communicatie
We werken met leerlijnen waarin het ene logisch volgt uit het andere. We bouwen voort op wat kinderen reeds beheersen. We zorgen er ook voor dat alles wat kinderen leren in de verschillende leergebieden en leerdomeinen zinvol samenhangt. We willen dat wat kinderen leren deel wordt van hun zijn, van hun persoon. Het is niet voldoende dat kinderen beschikken over een aantal weetjes of dat ze een aantal vaardigheden kunnen toepassen als de leerkracht het vraagt. Waar het uiteindelijk op aan komt, is dat kinderen leren met oog op het leven. Dat ze de dingen die ze leren kunnen plaatsen en gebruiken in hun leven. Dat is leren dat zin heeft en zin geeft.
2 | Organisatie
We erkennen onze partners in de opvoeding en het onderwijs van kinderen. We respecteren ieders verantwoordelijkheid. We zorgen voor een goede organisatie. Onze school wordt gedragen door het hele team onder leiding van de directie. We werken samen, overleggen en streven naar voortdurende kwaliteitsbewaking - en verbetering.
3 | samenhang
Opvoeding en onderwijs gaan hand in hand. Ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. De school voedt op vanuit een onderwijzende positie. Een respectvolle samenwerking tussen gezin en school is noodzakelijk voor een harmonieuze ontwikkeling van de kinderen.
Om dit te kunnen realiseren streven wij naar een goede en transparante communicatie tussen ouders, leerkrachten en directie. In de loop van september is er een infoavond waarop u informatie krijgt over het komende schooljaar. We plannen enkele keren per jaar oudercontacten zodat we iedere ouder kunnen bereiken. Op het einde van het schooljaar wordt u vrijblijvend uitgenodigd. Onze deur staat steeds open voor een vertrouwelijk gesprek. Ouders en leerkrachten kunnen hiervoor een afspraak maken.
Op onze school is er een schoolraad en een oudercomité. Via deze organen krijgen ouders de kans om te overleggen met directie en leerkrachten.
Om dit te kunnen realiseren streven wij naar een goede en transparante communicatie tussen ouders, leerkrachten en directie. In de loop van september is er een infoavond waarop u informatie krijgt over het komende schooljaar. We plannen enkele keren per jaar oudercontacten zodat we iedere ouder kunnen bereiken. Op het einde van het schooljaar wordt u vrijblijvend uitgenodigd. Onze deur staat steeds open voor een vertrouwelijk gesprek. Ouders en leerkrachten kunnen hiervoor een afspraak maken.
Op onze school is er een schoolraad en een oudercomité. Via deze organen krijgen ouders de kans om te overleggen met directie en leerkrachten.
4 | opvoedingsklimaat
We zoeken naar de beste aanpak om het leren van de kinderen te ondersteunen en te begeleiden. Wij nemen kinderen serieus. Kinderen staan positief tegenover het leven en de wereld. Wij willen aansluiten bij die positieve ingesteldheid. Leren is niet een vullen van vaten met alle mogelijke kennis. Kinderen zijn zelf actief betrokken in het leren. Ze bouwen nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op, bouwen voort op wat ze reeds kennen en kunnen. We streven ernaar om onze opvoeding te richten op de uniekheid van ieder kind. We gaan op een verbonden, hoopvolle en geduldige manier om met kinderen.
5 | ieder kind uniek
We streven ernaar elk kind centraal te stellen. Ieder kind is beeld van God. Wij omringen kinderen daarom met brede zorg. We willen kinderen optillen en hen uitzicht geven op het welbevinden. Daarvoor zijn de pedagogie van de hoop en van het geduld essentieel. Onze brede zorg heeft twee dimensies. Ieder kind is anders, uniek en heeft eigen vragen, problemen en mag daarvoor aanspraak maken op de nodige zorg. Wij worden uitgedaagd om het onderwijs zoveel mogelijk af te stemmen op de noden van de kinderen wiens ontwikkeling anders verloopt dan verwacht (sneller of trager). Hier stoten wij op 'bijzondere zorgvragen'. Voor deze bijzondere zorgvragen werken we als school samen met ouders, CLB, scholen voor buitengewoon onderwijs en gespecialiseerde centra.
6 | cultuur
Doorheen ons aanbod brengen we kinderen in contact met alle componenten van cultuur: de wereld van taal en communicatie, de wereld van het muzische, de wereld van cijfers en feiten, de wereld van techniek, de wereld van het samenleven, de wereld van verleden en heden, de wereld van het goede en de wereld van zingeving. Op onze school krijgen talenten kansen. Wij geloven erin dat wij kinderen dienen te begeleiden in hun totaliteit. Hierin kunnen kunst en cultuur niet ontbreken. Elk kind beleeft zijn omgeving op een muzische manier door zijn nieuwsgierigheid en fantasie. Kunst geeft de kinderen taal om te communiceren: beeldende taal, muziektaal, danstaal, dramataal en mediataal.
7 | sociaal vaardig
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen kansen krijgen om hun sociale competenties te ontwikkelen doorheen het dagelijks samenleven in groep en tijdens diverse projecten. Via activiteiten rond sociale vaardigheden reiken we de kinderen handvaten aan die tijdens de andere activiteiten en daarbuiten ingeoefend worden.
8 | sportief
Onze kinderen krijgen per week twee uren turnen. Een keer per maand gaat de lagere school zwemmen. Verder organiseren wij geregeld sportieve activiteiten op verschillende locaties. Ook na schooltijd worden er sportieve activiteiten georganiseerd.
9 | gezond
Op onze school maken we gebruik van een doordacht gezondheidsbeleid. We drinken water en hebben een vaste fruitdag op maandag. Snoepen raden we af en we proberen te kiezen voor gezonde tussendoortjes en traktaties. We stimuleren onze kinderen om minstens eenmaal per dag fruit of groentjes mee te brengen. Hierbij hebben we oog voor het milieu en brengen eten en drinken mee in een herbruikbare doos en drinkbus. Ieder jaar doen wij verschillende milieuvriendelijke acties. Daarom mogen wij ons een afvalarme school noemen. We trachten de kinderen respect voor de natuur en het milieu bij te brengen en hen te leren hier zorg voor te dragen. Deze structurele en integrale aanpak geeft een duurzaam effect.
10 | christelijk
De godsdienstlessen dienen door alle leerlingen verplicht gevolgd te worden. Tijdens de lessen komt de christelijke levensbeschouwing ter sprake. Alle kinderen zijn welkom bij ons zonder onderscheid van rang of stand, kleur of ras. Wij beseffen dat het christelijke geloof vandaag geen vanzelfsprekendheid meer is en wij respecteren ieders levensovertuiging die oprecht is, zonder daarbij onze eigenheid prijs te geven.