Zorg op maat
1 | zorgvisie
Elke leerling, elke leerkracht en elke medewerker heeft een unieke persoonlijkheid. Wij stimuleren de leerlingen om zich optimaal te ontplooien en scheppen mogelijkheden om zich maximaal te ontwikkelen. Ieder doet zich volgens zijn eigen kunnen, ambities, capaciteiten en interesses. Op school streven we ernaar die eigenheid van elke leerling een plaats te geven. Om tegemoet te komen aan de noden van elk kind omringen we hen met een brede zorg. Daarom zullen we de kinderen begeleiden en stimuleren, zodat we proberen bij het einde van de basisschool de eindtermen te bereiken. Wanneer we aannemen dat kinderen mogen verschillen, aanvaarden we ook dat zowel het leertraject als het begin- en eindpunt mogen verschillen. Niet alle kinderen kunnen op hetzelfde moment dezelfde leerstof aan. Soms is verrijking, remediëring of differentiatie noodzakelijk. Dat houdt ook in dat niet alle leerlingen aan het einde van het schooljaar op dezelfde wijze worden geëvalueerd.
Belangrijke partners bij het realiseren van deze brede zorg zijn de klasleerkracht, de zorgcoördinator, de zorgleerkracht(en) en de directie. Ouderbetrokkenheid stellen we op prijs. Dit engagement van de ouders is terug te vinden in het schoolreglement.
Belangrijke partners bij het realiseren van deze brede zorg zijn de klasleerkracht, de zorgcoördinator, de zorgleerkracht(en) en de directie. Ouderbetrokkenheid stellen we op prijs. Dit engagement van de ouders is terug te vinden in het schoolreglement.
2 | zorgcontinuüm
De brede zorg op onze school geven we weer in een zorgpiramide volgens het zorgcontinuüm. Dit betekent dat zorg stapsgewijs verloopt. Zorg begint voor alle kinderen in de klas, tijdens dagdagelijkse activiteiten. Dit noemen we 'brede basiszorg'. Soms hebben (gewone) kinderen hulp aan extra begeleiding. In een intern zorgoverleg zoeken we kleine middeltjes die het kind ondersteunen in hun leerproces (bv. pictogrammen, beloningssysteem, hulpkaarten, etc). Nu spreken we van 'verhoogde zorg'. Wanneer de vorige stap niet voldoende blijkt, kunnen we in overleg met ouders beroep doen op het CLB en op externen. Dit is 'uitbreiding van de zorg'. Op deze manier werken we steeds op maat van het kind.
|
In de laatste fase van de piramide kan er gekozen worden voor een individueel aangepast curriculum. Een leerling wordt dan vrijgesteld van bepaalde delen van het gemeenschappelijk curriculum. In overleg wordt bepaald of de leerling het getuigschrift kan halen. Indien dit niet mogelijk is, kan het getuigschrift alsnog behaald worden na het eerste jaar B van het secundair onderwijs.
Wat willen we?
Hoe doen we dat?
Wat willen we?
- Elk kind helpen ontplooien in zijn persoonlijkheidsgroei en ontwikkeling
- Leerproblemen en ontwikkelingsstoornissen zo vroeg mogelijk opsporen
- Kinderen met specifieke noden begeleiden
- Een school creëren waar kinderen, leerkrachten en ouders graag komen en zich goed voelen
Hoe doen we dat?
- Kinderen aanvaarden zoals ze zijn met oog voor het kind in zijn totaliteit
- Ouders aanhoren als ervaringsdeskundigen
- Vertrekken van wat het kind wel kan
- Informatie verzamelen door gerichte observaties en continue overlegmomenten
- Differentiatievormen inbouwen waarbij elk kind kansen krijgt om op zijn eigen niveau verder te ontwikkelen, zoals o.a. het viersporenbeleid
- Handelingsgericht en transparant werken. Wat weten we al? Wat willen we nog meer te weten komen? Heldere afspraken maken over wie wat, hoe en wanneer doet.
3 | zorgteam
Het zorgteam in onze school bestaat uit de directie, de zorgcoördinator, de zorgleerkrachten en de CLB-medewerkers. Binnen het zorgteam worden de opdrachten verdeeld. Het zorgteam werkt op drie niveaus: op kindniveau, op leerkrachtenniveau en op schoolniveau.
directie[email protected]
T 03 480 33 29 |
ZorgcoördinatorLise Van Hinderdael
[email protected] |
ZorgleerkrachtenLise Van Hinderdael (KS)
communicatie via Questi Elyne Op De Beeck (LS) communicatie via Questi Juliet Janssens (LS) communicatie via Quest |